Dlaczego warto jeść produkty bogate w błonnik?

Dlaczego warto jeść produkty bogate w błonnik?

Według WHO, należy spożywać nie więcej niż 20-40 g błonnika dziennie. Błonnik jest inaczej mówiąc włóknem pokarmowym – substancją, pochodzącą od roślin. Jest to składnik pokarmowy, który wliczany jest do węglowodanów. Dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny. Każdy jego rodzaj jest potrzebny naszemu organizmowi, między innymi dlatego, że wspomaga trawienie, ale nie tylko. Często polecany osobom na diecie, ze względu na to, że między innymi oczyszcza organizm z niepotrzebnych toksyn.  Dlaczego jeszcze warto przyjmować błonnik?

Prozdrowotne zalety jedzenia błonnika

Błonnik szczególnie zalecany jest osobom z wysokim cholesterolem. Zapobiega chorobom układu krążenia. Ma działanie przeciwcukrzycowe. Hamuje powstawanie nowotworów. Wspiera odchudzanie – szybko daje uczucie sytości. Chroni przed próchnicą. Wspomaga działanie wątroby oraz wydzielanie soków trawiennych. Poprawia wygląd skóry, wzmacnia kondycję włosów i paznokci. Stosowany jest przy zaparciach, oraz nadciśnieniu, czy w profilaktyce chorób serca.

Gdzie znajdziemy błonnik?

Błonnik znajdziemy niemalże we wszystkich surowych owocach i warzywach, a także w nasionach roślin strączkowych, zbożowych produktach (kasze, ryż brązowy, ciemny makaron, chleb ciemny – razowy i graham), również w płatkach zbożowych (płatki owsiane, jęczmienne, żytnie), oraz w otrębach. Jeśli chodzi o konkretne produkty, najwięcej błonnika znajdziemy w jabłkach, gruszkach, morelach, owocach leśnych, ale też w suszonych śliwkach czy orzechach, malinach, agreście, awokado, brokułach, kapuście pekińskiej, selerze oraz kalafiorze i zielonym groszku. W sporej ilości znajdują się też w ziarnach słonecznika, pestkach dyni, w kurkumie, siemieniu lnianym, czy nasionach chia. Możesz kupić też oddzielny błonnik w postaci na przykład granulek, dostępnych w każdym supermarkecie. W aptekach są dostępne specjalne kapsułki z błonnikiem, które najlepiej stosować tuż przed każdym posiłkiem. Zahamuje on apetyt i w efekcie zjemy mniej.

 

Co to jest błonnik i dlaczego warto go jeść?

Co to jest błonnik i dlaczego warto go jeść?

Czym jest błonnik?

Błonnik to substancja pochodzenia roślinnego, inna nazwa to włókno roślinne. Chemicznie błonnik można podzielić na dwie frakcje. Jedna z nich nie rozpuszcza się w wodzie, a druga ma taką zdolność. W wodzie rozpuszczalne są pektyny i hemicelulozy. W jelitach człowieka te substancje rozkładają się i stanowią źródło energii. Nierozpuszczalna frakcja błonnika to celuloza i lignina. Człowiek nie ma w swoim ciele enzymów, które potrafiłyby rozłożyć te związki, z tego powodu część błonnika przechodzi przez układ pokarmowy w postaci niezmienionej.

Dlaczego błonnik jest ważny w diecie?

Brak tej substancji w naszym jadłospisie może mieć negatywne skutki na nasz organizm. Błonnik ma zdolność wiązania części wody, dzięki temu zwiększa swoją objętość. Wpływa to pozytywnie na perystaltykę jelit i niweluje zaparcia. Działa kojąco na jelita, chroni ich ściany przed stanami zapalnymi. Struktura włókien roślinnych sprawia, że glukoza, którą pobieramy z pokarmem, jest dla nas trudniej dostępna. Ma to znaczenie w dietach przeciwcukrzycowych. Obecność błonnika w pożywieniu sprawia, że nie grożą nam nagłe skoki cukru. Błonnik stanowi też źródło pokarmu i minerałów dla bakterii, które zamieszkują końcowe części układu pokarmowego człowieka. Sam błonnik nie zawiera tych minerałów ani witamin, ale poprzez podróż przez układ pokarmowy zabiera je w dalszą podróż. Docierając do jelita grubego, jest rezerwuarem odżywczych składników dla pożytecznej mikroflory bakteryjnej, zapewnia jej rozrost.

Czy błonnik odchudza?

Błonnik nie ma właściwości odchudzających, ale korzystnie wpływa na dietę. Pobierając wodę, zwiększa swoją objętość, dzięki temu zapełnia żołądek, dając nam poczucie sytości. Co więcej, obniżając poziom glukozy, spowalnia przemiany węglowodanów w tkankę tłuszczową.

Skąd czerpać błonnik i ile go jeść?

Światowa Organizacja Zdrowia zaleca jedzenie od 20 do 40 g błonnika na dobę. Większe ilości mogą być początkowo słabo tolerowane, ale wraz z podażą organizm przyzwyczaja się od włókna roślinnego. Przy spożywaniu błonnika trzeba pamiętać o nawadnianiu się. Największe ilości błonnika znajdują się w nieprzetworzonych zbożach, otrębach, nasionach, warzywach oraz w owocach.

 

Błonnik – co to właściwie znaczy?

Błonnik – co to właściwie znaczy?

Błonnik (https://www.bee.pl/9294-suplementy-diety-blonniki) jest inaczej nazywany włóknem pokarmowym. Są to substancje ścian komórkowych roślin, które nie są trawione i wchłaniane przez układ pokarmowy człowieka. Jego bardzo ważną cechą fizyczną jest fakt, iż pęcznieje on pod wpływem wody, co pobudza jelita do wydalania toksyn i i zbędnych produktów przemiany materii.

Ze względu na pozytywne działanie błonnika na układ pokarmowy człowieka, możemy wyróżnić jego podstawowe funkcje:

  • zapobieganie zaparciom – dzięki swojej zdolności wchłaniania wody i pęcznienia pod jej wpływem, błonnik pobudza jelita, co ułatwia wypróżnianie się,
  • obniża poziom cholesterolu – rozpuszczone składniki błonnika mają właściwości hamujące syntezę cholesterolu, co uniemożliwia ich łączenia się w wątrobie. Zabieg ten minimalizuje ryzyko powstawania miażdżycy,
  • wspomaga odchudzanie – zmniejsza on poczucie głodu i moment, w którym pożywienie opuszcza żołądek, dzięki jego zdolności do pęcznienia pod wpływem wody,
  • błonnik pomaga wydalać z organizmu zbędne substancje przemiany materii, toksyny a nawet substancje rakotwórcze,
  • reguluje poziom glukozy we krwi, dzięki opóźnianiu przemiany węglowodanów. Przez to, przenikanie glukozy do krwi jest częściowo blokowane, co z kolei zmniejsza produkcję insuliny,
  • dzięki pobudzaniu funkcji żucia i produkowania śliny, wpływa na ochronę zębów przed próchnicą.

Jakie jest dzienne zapotrzebowanie człowieka na błonnik?

Szacuje się, iż człowiek potrzebuję spożyć 20 – 40g. błonnika dziennie. Zdrowo się odżywiając nie jest to trudne do osiągnięcia. Wystarczy wzbogacić dietę o owoce, warzywa, sałatki, zboża, orzechy, a ograniczyć spożywanie przetworzonych dań. Zmiana nawyków żywieniowych pozwoli nam na lepsze samopoczucie i zrzucenie zbędnych kilogramów. Dodatkowo nasze włosy nabiorą blasku, a wygląd skóry i paznokci poprawi się.

Pamiętajmy o tym, że nadmiar błonnika źle wpłynie na nasz organizm.

Zbyt duża ilość błonnika w organizmie może wywołać biegunki, wzdęcia i ból brzucha. Dodatkowo, jego nadmiar może obniżyć skuteczność tabletek antykoncepcyjnych. Pamiętajmy zatem, by zachować co najmniej dwugodzinną przerwę między posiłkami bogatymi w błonnik, a zażyciem lekarstwa .